OPIUM test conclusie | M-Bike

OPIUM test conclusie


  Ik ben aangenaam verrast door de nieuwe OPIUM speed pedelec.De OPIUM blinkt uit op het vlak van de ondersteuning; van alle speed pedelecs die ik tot nu toe heb getest maakt de OPIUM de meeste indruk, zowel in het optrekken, het intu├»tieve gedrag van de motor, de topsnelheid als het overeind blijven van de ondersteuning bij flinke wind tegen. Ondanks het forse gewicht van 37 kilo doet de OPIUM tijdens het rijden krachtig en lichtvoetig tegelijkertijd aan.De actieradius van de 1400Wh accu is, voor mij als klein en licht persoon, in de zomer en met volle ondersteuning, ca. 100km. Indrukwekkend. Met de komst van de 1600Wh accu en 470Wh range extender begin 2024 wordt dit natuurlijk helemaal een feestje. OPIUM heeft gekozen voor een constructie waarbij de accu niet door de gebruiker uit het frame gehaald kan worden. De redenen hiervoor zijn goed te volgen: sterker en slanker frame, betere bescherming tegen vocht en met 8 kilo accu slepen is geen pretje. Er zullen ook consumenten zijn voor wie deze keus niet handig is (laden bij vorst, plaatsing op fietsendrager). Persoonlijk denk ik dat dit een relatief kleine groep is, maar de markt zal hier uiteindelijk het antwoord wel op geven.Het design van de OPIUM is fraai en de speed pedelec is afgewerkt met hoogwaardige onderdelen, zoals Gates riemaandrijving, PINION versnellingshub, Magura MCi remmen, DT Swiss velgen en Supernova verlichting. De eerste OPIUM modellen zijn nog uitgerust met de Supernova Mini PRO45 koplamp. Op latere modellen wordt dit de Supernova M99 PRO2. De O-vormige dagrijverlichting in het frame is lekker fel en opvallend, wat de veiligheid ten goede komt.Heel tof vind ik dat je bij OPIUM kunt kiezen uit allerlei uitbreidingsmogelijkheden, zoals drie verschillende PINION bakken, maar liefst 12 kleuren, wel of geen ABS, wel of geen voorvering of verende zadelpen, vier stuurpennen en drie zadels, en ga zo maar door. (Hou er wel rekening mee dat het stuur en de stuurpen na levering niet meer vervangen kunnen worden vanwege de interne Magura MCi bekabeling in het stuur.)Wie een OPIUM speed pedelec wil kopen is weliswaar aan het shoppen in de hogere prijsklasse, maar de prijs/kwaliteitverhouding is toch nog redelijk scherp wanneer je naar de concurrentie kijkt. De aanschafprijs van het OPIUM basismodel met PINION C1.9 versnellingshub, 1400Wh accu, in wit of zwart en zonder vering is € 8.990,-. Ga je helemaal los met een kek kleurtje en allermooiste opties, waaronder PINION C1.12 Smart.Shift elektronisch schakelsysteem, BluBrake Gen2 ABS, Wren verende voorvork, Kinekt verende zadelpen en een 1400Wh accu + 470Wh range extender, dan zit je op € 11.440,-. Dat is een smak geld, maar het maakt OPIUM nog altijd niet de duurste speed pedelec van dit moment.Tot slot nog een woord over Flyer FIT: ik ben serieus onder de indruk. Het FIT systeem bepaalt het gedrag van de ondersteuning van de OPIUM en die is echt spot on. Standaard heeft de OPIUM ook de FIT GPS tracker aan boord, 'Keyless immobilizer' en crash registratie. Het basisdisplay op de OPIUM kan optioneel worden uitgebreid met een groter 3,5" kleurenscherm op het midden van je stuur en je kunt FIT koppelen aan Komoot. Je merkt aan alles dat er bij FIT veel expertise aanwezig is en dat wekt vertrouwen.  

Meest recente posts

Tevreden klanten aan het woord

Google totaalwaardering 4.9 uit 5, op basis van 165​​​​​​​ waarderingen.

In de kijker

Kunnen wij je helpen?

Wij beantwoorden graag al je vragen. Wil je meer informatie over onze producten?