Je hebt nieuwe schijfremblokken aangeschaft en je fietsmaten hebben verteld dat het inremmen van de nieuwe schijfremblokken heel belangrijk is. Maar wat gebeurt er nu bij het inremmen? En waarom is het zo belangrijk en hoe kan je dit het beste doen?
Wat gebeurt en met de schijfremblokken bij het inremmen?
De compound van je remblokken is gemaakt van een hars met daarin stukjes metaal of zachtere materialen zoals kunststof. Door je remblokken in te remmen gaat het niet zo zeer om de remblokken maar om de schijven. De remblokken en schijven werken optimaal samen als de remblokken een film achterlaten op de remschijven. Deze film is afkomstig van de hars en metaal/kunstof die smelt onder hoge tempratuur bij het remmen. Ook zal de vorm van de remblokken zich aanpassen aan de remschijf. Het is namelijk heel gebruikelijk dat er krasje of randje in je remschijf is ontstaan door eerder gebruikte remblokken.
Waarom is het zo belangrijk de schijfremblokken goed in te remmen?
Het goed inremmen van je schijfremblokken verlengt de levensduur van de remblokken. De schijfremblokken verharden namelijk. Ook neemt de remkracht toe. De passing van de schijfremblokken en de remschijven is optimaal.
Hoe kan je het beste schijfremblokken inremmen?
Er zijn vele meningen op dit gebied. We hebben uitgezocht wat de grote remmenproducenten zeggen over dit onderwerp:
Sram & Avid
De inremprocedure, dient voorafgaand aan de eerste rit uitgevoerd te worden dit verzekerd je van de meest consistente, stille en krachtige remmen.Om veilig de beste resultaten te bereiken bij het inremmen blijf je op het zadel zitten tijdens de gehele inremprocedure.1) Versnel de fiets naar een matige snelheid (circa 20km/u), daarna stevig remmen tot je stapvoets rijdt. Ongeveer 20 maal herhalen.2) Versnellen van de fiets naar een hogere snelheid (ongeveer 32km/u). Dan stevig en plotseling remmen tot je loopsnelheid bereikt. Herhaal dit ongeveer 10 keer.3) Laat de rem afkoelen voordat je aan je eerste rit begint.
Shimano
Schijven moeten verhitten en schijfremblokken moeten inremmen. Wanneer één van deze is vervangen of je op een nieuwe fiets stapt volg dan de volgende stappen om optimaal werkende remmen te garanderen:• Als je de remschijven vervangt moet je ook de schijfremblokken vervangen.• Je hebt ongeveer 20 stops nodig om inremprocedure te voltooien. Het is belangrijk om dit te doen in droge en schone omstandigheden.• Het beste is om de flink hard te rijden en dan stevig en gelijkmatig te remmen tot je bijna stilstaat. Herhaal dit 10 tot 20 keer.• Als de fiets hard bereden wordt voordat de remschijven en schijfremblokken zijn ingeremd dan kan dit de remprestaties ernstig beïnvloeden. Dit kan resulteren in piepende remmen en/of een gebrek aan remkracht.
Tips
• Ontvet de remschijven altijd. Dus bij het plaatsen van nieuwe blokken maar ook als je nieuwe remschijven monteert.• Plaats nooit oude schijfremblokken op een nieuwe remschijf. De oude schijfremblokken zullen geen film achterlaten op de nieuwe schijf.• Zorg altijd voor een set ingeremde remblokken als reserve. Zo heb je altijd de mogelijkheid om te wisselen. Ook als het regent of vlak voor een wedstrijd of marathon.• Gebruik een remmenreiniger op alcoholbasis en niet op benzinebasis.