Bosch heeft ook een fantastische calculator ontwikkeld voor elektrisch fietsen, hiermee kan je de invloed van gewicht, luchtweerstand en rolweerstand simuleren.
https://www.bosch-ebike.com/range-cockpit/?language=nl&logo
Als voorbeeld nemen we een stadsfiets met een active line motor van 250W en een batterij van 500wh. We rijden in stand eco met een gemiddelde snelheid van 20km/h
Indien je het gewicht van een bestuurder van 70kg en 100kg vergelijkt, dan zie je dat het gewicht geen invloed heeft indien het windstil is en bij veel wind is dit ook maar 7km verschil. Zelfs als je een berg gaat beklimmen is er maar een verschil van 26km op een afstand van 150km.
De luchtweerstand heeft daarentegen een veel grotere invloed. Het snelheidsrecord met de fiets is 270km/h omdat deze geen luchtweerstand had. Zoals in het vorige voorbeeld is het mogelijk om 229km te rijden indien het windstil is, daar en tegen kan je slechts 117km maken indien je veel wind tegen hebt. Dit is een verschil van 122km! Indien je dit met een racefiets doet dan is het verschil slechts 56km.
Daarnaast heeft de rolweerstand ook een grote invloed. Wanneer je op een verharde weg rijdt kan je 229km rijden, indien je op een onverharde veldweg rijdt dan kan je slechts 113km rijden. Dit is een verschil van 116km! En dan heeft men hier nog geen rekening gehouden met het type band en de bandenspanning, welke ook een grotere invloed heeft.
Laten we nu eens het beste en slechte geval vergelijken. In het beste geval is het vlak, windstil en verhard, en dan kan je 229km maken. In het slechte geval is het een bergrit op een onverharde veldweg met veel wind, dan kan je nog maar 51km rijden, dit is een verschil van 178km. Indien je de snelheid en ondersteuning gaat verhogen naar turbo en 25km/h dan kan je zelfs maar 18km rijden.